%0 Journal Article %T شناسایی سیر تحول نقوش در هنر حکاکی بر نقره تبریز %J فردوس هنر %I مؤسسه آموزش عالی فردوس %Z 2717-2317 %A محمدی زاده, اکرم %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 1 %N 3 %P 86-103 %! شناسایی سیر تحول نقوش در هنر حکاکی بر نقره تبریز %K نقره‌کاری %K حکاکی %K فلزکاری %K هنرمندان ارامنه %K تبریز %K فرم و نقش %R 10.30508/fhja.2021.525816.1057 %X بیان مسئله: حکاکی بر نقره (نقره­کاری) یکی از هنرهای رایج در شهر تبریز بوده که شاخه­ای از هنر فلزکاری است. این هنر را نقره­کاران مهاجر و ارمنی ساکن در ترکیه با خود به ایران آورده­اند و سابقه آن در کشورمان به حدود صدسال می­رسد. به‌این‌ترتیب مهم‌ترین مسئله این پژوهش شناسایی پیشینه نقوش حکاکی در هنر ارامنه و ایران است. هدف مقاله: هدف از این مقاله پس از معرفی حکاکی بر نقره، شناسایی سیر تحول فرم و نقش رایج در حکاکی بر نقره تبریز است. سؤال مقاله: سؤال­های اصلی این تحقیق عبارت‌اند از: هنر حکاکی بر نقره از نظر تکنیک ساخت و تزیین چه تغییراتی کرده است؟ سابقه استفاده از نقوش در هنر حکاکی به کجا می­رسد؟ روش تحقیق: برای رسیدن به پاسخ این پرسش­ها از روش تاریخی و توصیفیِ تحلیلی بهره گرفته شده است. اطلاعات و داده­های موردنیاز این تحقیق از طریق منابع کتابخانه­ای و داده­های حاصل از مطالعات میدانی و مشاهدات عمیق نگارنده به انجام رسیده است. در این پژوهش روش تجزیه‌وتحلیل داده­ها نیز کیفی است. نتیجه‌گیری: در نهایت نتایج حاصل از تحقیق نشان می­دهد نقره­کاری بعد از گسترش در ایران تغییر کاربری در فرم داده است و علاوه‌برآن نقوش مورداستفاده در این هنر نیز متحول شده است. ریشه نقوش حکاکی نقره در 50 سال اول بعد از مهاجرت هنرمندان تحت تأثیر نقوش رایج در هنر ارامنه و نقوش فلزکاری ایران در دوره‌های قبل بوده است و در 50 سال دوم بعد از تثبیت نقره­کاری در شهر تبریز فرم و نقوش آن تحت تأثیر هنر فلزکاری دوره­های قبل و شاخص­های اجتماعی و فرهنگی موجود در جامعه قرار گرفته است. %U https://www.fhja.ir/article_243492_f4350865e63489d159e974d595cc9ade.pdf