%0 Journal Article %T معرفی و آسیب‌شناسی کتاب‌های درسیِ آموزش هنر با موضوع زندگی و آثار استاد محمود فرشچیان (وزارت آموزش‌وپرورش؛ از سال 1362 تاکنون) %J فردوس هنر %I مؤسسه آموزش عالی فردوس %Z 2717-2317 %A رضائی نبرد, امیر %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 1 %N 1 %P 32-47 %! معرفی و آسیب‌شناسی کتاب‌های درسیِ آموزش هنر با موضوع زندگی و آثار استاد محمود فرشچیان (وزارت آموزش‌وپرورش؛ از سال 1362 تاکنون) %K وزارت آموزش‌وپرورش %K کتاب درسی %K آموزش هنر %K محمود فرشچیان %R 10.30508/fhja.2020.44495 %X بیان مسئله: بدون تردید، هنر یکی از مؤثرترین شاخصه­های توسعه فرهنگی در طول تاریخ بشری بوده است. از سوی دیگر پایداری و رشد هنر در متن فرهنگ، در گرو آموزش علمی میسر بوده است. یکی از بهترین شیوه­های آموزش هنر هم، آشنایی دانش­آموزان با نحوه سیروسلوک اخلاقی بزرگان هنر و شناخت و بررسی آثار ارزشمند آن­ها است. در این میان زندگی و آثار استاد محمود فرشچیان به عنوان مصداق بارزی از این بزرگان مورد تأمل بوده است. هدف مقاله: هدف در گام نخست، معرفی و توصیف دقیق و مستند کتاب­های درسی آموزش هنر با موضوع استاد فرشچیان و در گام بعدی، آسیب­شناسی و شناخت نقاط قوت و ضعف این منابع، جهت اتخاذ سیاست­های راهبردی و مؤثر در این زمینه بوده است. سؤال مقاله: آیا کتاب­های درسی آموزش هنر با موضوع استاد محمود فرشچیان به طور مستند و جامع معرفی و توصیف شده­اند؟ و آیا این منابع حساس به لحاظ نقش آموزشی و پرورشی­شان، آسیب­شناسی و تحلیل شده­اند؟ روش تحقیق: این مقاله، با روش توصیفی-تحلیلی و با اسناد و اطلاعات کتابخانه­ای و میدانی، ضمن معرفی و توصیف نسبتاً جامع کتاب­های درسی آموزش هنر (با محوریت فرشچیان)، به ویژه کتاب­های مقطع راهنمایی، از سال 1362 تاکنون که توسط آموزش‌وپرورش منتشر شده­اند، به آسیب­شناسی فرم و محتوای این منابع پرداخته است. نتیجه‌گیری: ضمن تحسین وزارت آموزش پرورش در بازتاب دادن زندگی و آثار فرشچیان در کتاب­های درسی آموزش هنر، مطالب و آثار درباره هنرمند، دارای کاستی­ها و کمبودهای جدی علمی-پژوهشی هستند که فهرست آن­ها در پایان این مقاله درج شده است. آسیب­شناسی اصولی این کتاب­ها، می­تواند بر غنای این نوع از منابع آموزشی بیفزاید. %U https://www.fhja.ir/article_44495_5a657537626af12c1ba305c06a35ca2b.pdf