بیان مسئله: بدون تردید، هنر یکی از مؤثرترین شاخصههای توسعه فرهنگی در طول تاریخ بشری بوده است. از سوی دیگر پایداری و رشد هنر در متن فرهنگ، در گرو آموزش علمی میسر بوده است. یکی از بهترین شیوههای آموزش هنر هم، آشنایی دانشآموزان با نحوه سیروسلوک اخلاقی بزرگان هنر و شناخت و بررسی آثار ارزشمند آنها است. در این میان زندگی و آثار استاد محمود فرشچیان به عنوان مصداق بارزی از این بزرگان مورد تأمل بوده است. هدف مقاله: هدف در گام نخست، معرفی و توصیف دقیق و مستند کتابهای درسی آموزش هنر با موضوع استاد فرشچیان و در گام بعدی، آسیبشناسی و شناخت نقاط قوت و ضعف این منابع، جهت اتخاذ سیاستهای راهبردی و مؤثر در این زمینه بوده است. سؤال مقاله: آیا کتابهای درسی آموزش هنر با موضوع استاد محمود فرشچیان به طور مستند و جامع معرفی و توصیف شدهاند؟ و آیا این منابع حساس به لحاظ نقش آموزشی و پرورشیشان، آسیبشناسی و تحلیل شدهاند؟ روش تحقیق: این مقاله، با روش توصیفی-تحلیلی و با اسناد و اطلاعات کتابخانهای و میدانی، ضمن معرفی و توصیف نسبتاً جامع کتابهای درسی آموزش هنر (با محوریت فرشچیان)، به ویژه کتابهای مقطع راهنمایی، از سال 1362 تاکنون که توسط آموزشوپرورش منتشر شدهاند، به آسیبشناسی فرم و محتوای این منابع پرداخته است. نتیجهگیری: ضمن تحسین وزارت آموزش پرورش در بازتاب دادن زندگی و آثار فرشچیان در کتابهای درسی آموزش هنر، مطالب و آثار درباره هنرمند، دارای کاستیها و کمبودهای جدی علمی-پژوهشی هستند که فهرست آنها در پایان این مقاله درج شده است. آسیبشناسی اصولی این کتابها، میتواند بر غنای این نوع از منابع آموزشی بیفزاید.
- اکبری شلدره، فریدون، جبلی اده، پریچهر، نجاران، فرح. (1394). فارسی، خو انداری: پنجم دبستان. چاپ اول، تهران: وزارت آموزشوپرورش، اداره کل نظارت بر نشر و توزیع مواد آموزشی. - حری، عباس؛ شاه بداغی، اعظم. (1394). شیوههای استناد در نگارشهای علمی: رهنمودهای بینالمللی. چاپ چهارم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران. - رضایی نبرد، امیر. (20 خرداد 1392). گفتگو با استاد محمدعلی رجبی، تهران. __________ .(19 خرداد 1396). گفتگو با استاد محمدمهدی هراتی، تهران. __________ .(20 خرداد 1396). گفتگو با استاد محمدعلی رجبی، تهران. - رجبی، محمدعلی. (1362). هنر: چهارم و پنجم دبستان. تهران: وزارت آموزشوپرورش، دفتر پژوهش امور هنری و نمونهسازی، گروه تهیه و تألیف کتب درسی هنر. - گودرزنیا، محدثه. (1389). استاد فرشچیان. تهران: انتشارات مدرسه. - وزارت آموزشوپرورش. (اردیبهشت 1393). آرشیو «سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی» (مراجعه حضوری نگارنده). - هراتی، محمدمهدی. (1366). تعلیم هنر. تهران: وزارت آموزشوپرورش، دفتر تحقیقات و برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی. - هراتی، محمدمهدی و هادی حاجی آقاجانی. (1373). روش تدریس هنر: کتاب هنر اول راهنمایی. تهران: وزارت آموزشوپرورش، گروه هنر، دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی. - هراتی، محمدمهدی و همکاران. (1371). آموزش هنر: برای دانشآموزان سال دوم دورۀ راهنمایی تحصیلی. تهران: وزارت آموزشوپرورش، دفتر برنامهریزی و تألیف کتابهای درسی. - هراتی، محمدمهدی و همکاران. (1377). آموزش هنر: سال سوم دورۀ راهنمایی تحصیلی. تهران: وزارت آموزشوپرورش، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
رضائی نبرد, امیر. (1399). معرفی و آسیبشناسی کتابهای درسیِ آموزش هنر با موضوع زندگی و آثار استاد محمود فرشچیان (وزارت آموزشوپرورش؛ از سال 1362 تاکنون). فردوس هنر, 1(1), 32-47. doi: 10.30508/fhja.2020.44495
MLA
امیر رضائی نبرد. "معرفی و آسیبشناسی کتابهای درسیِ آموزش هنر با موضوع زندگی و آثار استاد محمود فرشچیان (وزارت آموزشوپرورش؛ از سال 1362 تاکنون)". فردوس هنر, 1, 1, 1399, 32-47. doi: 10.30508/fhja.2020.44495
HARVARD
رضائی نبرد, امیر. (1399). 'معرفی و آسیبشناسی کتابهای درسیِ آموزش هنر با موضوع زندگی و آثار استاد محمود فرشچیان (وزارت آموزشوپرورش؛ از سال 1362 تاکنون)', فردوس هنر, 1(1), pp. 32-47. doi: 10.30508/fhja.2020.44495
VANCOUVER
رضائی نبرد, امیر. معرفی و آسیبشناسی کتابهای درسیِ آموزش هنر با موضوع زندگی و آثار استاد محمود فرشچیان (وزارت آموزشوپرورش؛ از سال 1362 تاکنون). فردوس هنر, 1399; 1(1): 32-47. doi: 10.30508/fhja.2020.44495